EU:ssa ollaan nyt siis saatu päätökseen tuo "verkkokauppadirektiivi". Verkkokauppiaat ovat tyytyväisiä kun aloite ei sellaisenaan mennyt läpi vaan toivottuja muutoksia siihen tehtiin:
Viime metrien neuvotteluissa verkkokauppaa uhkasivat kalliit ja raskaat uudet velvoitteet, mutta ne saatiin muutettua."Aivan kohtuuttomat velvoitteet onneksi purettiin ja verkkokaupan uusi sääntely on lopulta tasapainoinen paketti" kertoo NetAnttilan verkkotavaratalojohtaja Tuula Juvonen.
Näillä näkymin direktiivi saa virallisen hyväksynnän alku syksystä. Direktiivin virallistamisen jälkeen on Suomella 2 vuotta aikaa muuttaa lakeja vastaamaan direktiivejä. Mikään hetken juttu tämä ei ole koska Asiakkuusmarkkinointiliitto on jo kolmisen vuotta tehnyt työtä asian tiimoilla. No byrokratian rattaat tunnetusti ovat verkkaiset. Liitto on kyllä hyvillä mielin ottanut direktiivin vastaan nykyisessä muodossaan mikäli toimitusjohtajaa on uskominen:
Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perkon mukaan suomalaisille verkkokaupoille saatiin lopulta hyvä kokonaisuus, jonka pohjalta on hyvä lähteä kasvattamaan verkkokauppaa niin kotimarkkinoilla kuin vientimielessäkin. "Tuskaisista velvoitteista saatiin lopun neuvotteluissa pois mm. verkkokaupan pakko myydä joka maahan ja asiakkaan velvollisuus aina rekisteröityä verkkokaupan asiakkaaksi" kertoo Perko.
Olisihan tuo pakkorekisteröinti ollut myös asiakkaan kannalta aivan idiotismia. Helposti olisi jäänyt pikkuostokset tekemättä kun kerran olisi samalla pitänyt rekisteröityä. Sama homma se olisi kun astut jonnekkin myymälään sisälle ja ennen ostoksia sinun pitäisi täyttää laput ja ottaa kyseisen kioskin etukortti käyttöön. No onneksi tuo ei jäänyt riesaksemme.
Eräs asiakkaan kannalta suurestikkin huono uudistus on se, että lakimuutoksen jälkeen myyjän ei tarvitse enää antaa tuotteeleen maksutonta palautusta (poislukien tuotevirheet ja takuuasiat). Kyllähän tuota palautusoikeutta on käytetty väärin. Tuolla toisessa ketjussa olikin juuri mainittu tämä MM-kisojen aikaan tilatut isot televisiot ja teatterisysteemit ja kisojen jälkeen ne palautetaan myyjälle ilman mitään kuluja. Myyjähän tuossa köyhtyy ja samalla hinnat nousee. No mutta niinhän se on, toiset käyttää väärin ja kaikki kärsii. Tosin missään ei ole siis sanottu, että kaupat alkaisivat noita palautuksesta koituvia kuluja perimään asiakkaalta. Kaupat saavat tehdä omat ratkaisunsa asian tiimoilta. Varmasti jonkinmoista muutosta on asiaan tulossa. Asia selvenee jahka kaupat ovat päätöksensä tehneet. Kilailuetuna varmasti pidetään palautusten maksuttomuutta, mutta tuleeko tuohonkin sitten jotain rajoituksia kuten ei koske esim. viihde-elektroniikkaa tjsp.
Verkkokaupan peruutusoikeus pitenee koko EU:ssa 14 päivään, mikä on Suomessa ollut käytössä jo vuosia. Direktiivi koskee verkkokaupan ohella myös muuta etämyyntiä ja suoramyyntiä ja sisältää runsaasti tarkennettuja informointivelvoitteita yrityksille. Asiakkuusmarkkinointiliitto katsoo, että direktiivin valmistelussa on lähdetty jälleen kerran liikaa internet-pohjaisesta toimintamallista mobiilikonseptit laiminlyöden. Uutena velvoitteena tuleva pakollinen EU-peruutuslomake on mahdoton toteuttaa sms-tilauksissa.
Tuo palautusoikeuden pidentäminen on ehkä hyväkin juttu. Tosin kuten Asiakkuusmarkkinointiliitto (juma mikä sanahirviö tuokin on) sanoo että ihan yksiselitteisesti ei tule tuo toimimaan.
Tiedotteen löydät kokonaisuudessaan STT:n verkkosivuilta, eli tästä.