Ensi kesänä voimaan tuleva EU-direktiivi purkaa verkkokauppiaiden velvollisuuden antaa tuotteelle maksuttoman palautuksen. Tällä hetkellä etämyynnistä ostetun, käyttämättömän tuotteen voi palauttaa maksutta 14 päivän sisällä myyjälle. Jatkossa tämä ei ole automaattinen etu, vaan jokaisen kauppiaan oman harkinnan varassa tarjoaako ilmaisen palautuksen vai joutuuko asiakas itse maksamaan palautuksen. Viallisen tuotteen kohdallahan palautuksen pitää ehdottomasti olla maksuton ja näin tulee jatkossakin olemaan. Mikäli ei ole, niin voi olla ettei kauppa käy niin vilkkaan kuin ennen.
Itellan kehityspäällikkö Tommi Sunikka on kanssani samoilla linjoilla:
Itellan kehityspäällikkö Tommi Sunikka uskoo kuitenkin useiden verkkokauppojen edelleen tarjoavan asiakkailleen ilmaisen palautusoikeuden positiivisen asiakaskokemuksen luomiseksi.
Muualla Euroopassa palautukset ovat jo pitkään olleet maksullisia, jolloin ilmainen palautusoikeus on ollut suomalaisille verkkokaupoille selvä kilpailuvaltti. Sunikka uskookin direktiivin takana olevan osakseen kilpailun tasoittaminen.
Nimenomaan, kilpailuvaltti tuo on ja tuskin siitä moni kauppa irtisanoutuu. EU-direktiivin on tarkoitus tasavertaistaa euroopan sisäistä kauppaa mutta mielestäni idioottimaisella tavalla. Kuka kotimainen kauppias tuollaisesta valtista nyt päästää irti?
Verkkokauppojen käytön suosioon Tommi Sunikka ei usko uuden käytänteen vaikuttavan.
Mikäli kauppias päättää lopettaa ilmaisen palautuksen niin takuulla se vaikuttaa kaupankäyntiin. Onhan se riski tilata esim. asusteita joita ei ole päässyt sovittamaan. Kulutuselektroniikan puolella maksullisen palautuksen sitten kyllä ymmärtää. Voisi vähentyä tuo televisio trafiikki MM-kisojen aikan.
Itella on tekemässä järjestelmää jonka kautta palautukset sitten jatkossa voitaisiin hoitaa:
Itellassa tilanteeseen varaudutaan tarjoamalla verkkokaupoille syksyn aikana verkko-ostajan palvelukanava.
- Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppias ja kuluttaja pystyvät kommunikoimaan lähetyksestä, siihen liittyvistä mahdollisista reklamaatioista, palautuksista ja niin edelleen. Jos kuluttaja haluaa palauttaa paketin, niin hän ilmoittaa siitä palvelun kautta kauppiaalle, joka puolestaan kuittaa, että palautus on ok, kuvailee Itellan kehityspäällikkö Tommi Sunikka.
Miten toimiva systeemi tulee sitten olemaan jää se nähtäväksi. Hienoa kyllä että Itella ottaa asian osaksi harteilleen ja koittaa löytää yhtenäisen sävelen niin myyjän kuin kuluttajan välille.
Asiasta uutisoi YLE. Lue koko artikkeli tästä.