Hankolaista sisustuskauppaa pyörittävä Nana Närhi sulkee verkkokauppansa, koska ”Zalando-sukupolven aiheuttama palautusvyöry kävi hallitsemattomaksi hoitaa”.
Närhi kertoo perustaneensa verkkokaupan alun perin siksi, että voisi palvella ”niitä kesällä Hangossa piipahtaneita matkailijoita, jotka lähettelivät meilillä jatkotilauksia pitkin syksyä ja talvea milloin mistäkin matosta tai kiposta”. Tämä toimi hyvin ja hänen Villa Hima -verkkokauppansa saikin paljon medianäkyvyyttä Närhen pontevan markkinoinnin ansiosta.
Sitten tapahtui jotain.
”Vakkari Hanko-frendien lisäksi verkkokauppaan ryntäsi uusi aalto asiakkaita ja heidän imussaan aivan toisenlainen aalto, himoshoppailijat”, Närhi kirjoittaa.
Kauppalehdelle Närhi kertoo, että nähtävissä on uusi aalto nuoria, niin sanottuja ”Zalando-sukupolven shoppaajia”.
”Tämä nuori sukupolvi on tottunut siihen, että verkkokaupasta saa mitä vaan. Ostetaan ostamisen ilosta, ilman että on aikomustakaan pitää kaikkia ostoksia.
Varmasti on totta, että kokeilumielessä tehtävät tilaukset ovat kauppiaalle ärsyttäviä ja työllistäviä, mutta ne kuuluvat erityisesti asiakkaan näkökulmasta verkkokaupan luonteeseen. Herää myös kysymys, että onko tämän verkkokaupan koskaan ollut tarkoituskaan palvella muita, kuin "Vakkari Hanko-frendejä"? Todennäköisesti ei, sillä jos ensin markkinoidaan ja sitten himoshoppaajien ryntäys kirotaan alimpaan helvettiin, niin silloin ollaan varmasti liian pienillä resursseilla liikkeellä.
Näiden himoshoppaajien myötä palautusten määrä räjähti käsiin. ”Eivät nämä ihmiset näe yrittäjää siellä tuotteen ja verkkokaupan takana. Eivät he tule ajatelleeksi, että palautusten hoitaminen on yrittäjälle, erityisesti pienyrittäjälle, valtava kuluerä.”
”Se maksaa kaksi kertaa lähetyskulujen verran. Ei olisi tarvinnut kärvistellä pitkän matikan tunneilla koko lukiota läpi tajutakseen, että halvasta kun vähentää parit lähetyskulut, käteen jää pelkkää miinusta.”
Ihan niin kuin palautukset ja kokeiluostot kuuluvat verkkokaupan luonteeseen, niin sitä vaivaa myös tietty kasvottomuus. Meille kuluttajille yrityksen tai yrittäjän kasvot ja persoona avautuvat yleensä sivujen ja palvelun kautta. Närhelle pitää kuitenkin nostaa hattua, sillä hänellä on (ollut) käsissään ilmeisen onnistunut verkkokauppa ja tuoterepertuaari, joka on houkutellut paljon asiakkaita. Miksi siis heittää pyyhe kehään nyt kun parjattu palautuskäytäntökin muuttuu? En voi vieläkään välttyä ajatukselta, että tämä verkkokauppa on laitettu harrastusmielessä pystyyn, jolloin ensin yrittäjän yllätti suosio ja sen jälkeen verkkokaupan vaativuus ja asiakkaiden monimuotoisuus.
Himoshoppailijat toivat yrittäjälle myös toisen aivan uudenlaisen ongelman – maksuhäiriöt. Ensimmäiset merkit tästä näkyivät, kun kympin tai kahden ostosta alettiin maksaa parin euron kuukausierissä.
Ehkä niitä maksutapojakin olisi voinut vähän pohtia. Laskulla myynti nykysuomessa tuntemattomille on sulaa hulluutta.
Kirjanpito muuttuikin salapoliisityöksi, jotta keskeytyneet ja hylätyt maksutapahtumat eivät sekoittaneet kuukausimyyntiä ja jotta alvit tulisi maksettua vain oikeista myynneistä.
Suuresti vaikuttaa siltä, että tässä projektissa on yritetty selviytyä kaikesta yksin ja siten haukattu liian iso pala. Siitä on aika turha syyttää mitään Zalando-sukupolvea.