Tilasitko ulkomailta tuotteen joka ei ollutkaan sitä mitä piti? Tuote oli viallinen tai ei toiminut kuten piti? Ulkomailta tilattu tuote ei saapunut? Kuten kotimaan kaupassa, myös ulkomaan kaupassa voi ja pitää reklamoida mikäli tuote ei ole vastannut myynti-ilmoitusta / luvattua kuntoa.
Tässä ketjussa voi kysellä apua reklamaation tekemiseen. Kysy mitä vain. Myös kielellistä apua annetaan. Tosin, ulkomaankielen ammattilaisia emme ole, mutta ainakin oma pointti tullut selväksi ja reklamaatiot hoituneet mallikkaasti kun englanniksi on oltu tekemisissä.
Foorumilla on jo käsitelty mm. luottokorttimaksujen palautusta Luottokortilla maksaminen ketjussa, sekä PayPal palautuksia ketjussa Paypal-dispute ja -claim ohje ketjussa.
Rikkinäisen tuotteen vastaanottaminen ulkomailta ei automaattisesti tarkoita ettet rahojasi takaisin saisi. Rohkeasti vain reklamoimaan. Kuten foorumillakin on monia esimerkkejä eBay kauppiaista jotka ovat varsin mallikkaasti hoitaneet reklamaatiot.
Reklamaation vaikeus korostuu elektroniikassa. Tuotteet jotka sisältävät akkuja, kuten taulutietokoneet, puhelimet ja muut elektroniset laitteet voivat olla hyvinkin vaikea lähettä takaisin myyjälle. Tämä johtuu Finnairin säännöksistä joiden mukaan litium-akkuja ei niin vain kuskata rahtina heidän koneissaan. Tämä voi tuottaa päänsärkyä ostajalle, mutta kannattaa olla yhteydessä myyjään ja tiukan paikan tullen kysellä täällä ohjeita miten toimia.
Reklamoinnin lyhyt opas:
* Mikäli ostamasi tuote oli virheellinen, ota välittömästi yhteyttä myyjään.
* Mikäli myyjä ei vastaa viesteihin muutaman päivän sisällä (pois lukien viikonloput) ota yhteyttä kauppapaikkaan (esim. eBay)
* Mikäli myyjä ei vastaa kohtuullisessa ajassa reklamaatioon, niin avaa dispute toiminto PayPalissa. Mikäli maksoit luottokortilla, ota yhteyttä kortin myöntäneeseen tahoon. (Pankki, luottokunta, luottokorttiyhtiö)
* Dispute toiminto yleensä saa vauhtia myyjään. Mikäli ei disputeen vastata, pitää olla yhteydessä PayPaliin maksun peruuttamiseksi.
Ketjuun saa myös vapaasti kertoilla omia kokemuksiaan reklamoinnista ja sen edistymistä. Tarvittaessa kyseiset viestit linkitetään kyseisen kaupan keskuskeluketjuihin.