Suomalaiset eivät valitse verkko-ostospaikkaansa kotimaisuuden perusteella. Yli puolet suomalaisista on jo tehnyt jouluostoksia verkkokaupasta.
Tuo ei mitenkään ole yllättävä tieto. Tutkimukseen osallistui lähes 1800 henkilöä ja vain 6 % valitsee ostopaikan kotimaisuuden mukaan, eli varsin pienelle osalle vaikuttaa tuo kotimaisuus.
Tutkimuksen mukaan hinta on varsin ratkaiseva tekijä ostoksia tehdessä. 67 % vastaajista piti hintaa tärkeimpänä kriteerinä ostopaikkaa valittaessa. Toiseksi vaikuttajaksi nousi laatu (31 % vastanneista) sekä kolmanneksi tärkeimpänä pidettiin toimitusnopeutta (26 % vastanneista). Vastaajista joka viides luottaa entuudestaan tuttuun verkkokauppaan.
67 % vastanneista ostaa verkosta välttääkseen ruuhkat. Kotioloissa kun ei tarvi tungeksia kuten kaupoissa näin joulun alla. Vastanneista 51 % on tehnyt jouluostoksia verkosta. Vielä kerkiää mutta aika kiire alkaa kyllä olemaan.
Mitä sitten kuusen alta löytyy? Tutkimuksessa selvitettiin tätäkin ja tässä on vastanneiden TOP 5:
1. Kirjat ja lehdet
2. Pääsyliput
3. Vaatteet ja asusteet
4. Musiikki
5. Elektroniikka ja kodinkoneet
Tutkimukseen osallistui 1781 henkilöä. Vastaajista 54 % oli naisia ja 46 % miehiä. Yllätys että naisväki on tässäkin asiassa aktiivisempaa.
Kyselytutkimuksesta uutisoi Radio Nova. Koko artikkelin löydät Novan tältä sivulta.