RBS kirjoitti:Tuollainen lista helpottaisi Klarna-kauppojen löytymistä ja toisi niille samalla näkyvyyttä. Koodarit hommiin vaan ja jonkinlainen hakukone kaupoista pystyyn. Tietokantahan teillä jo niistä on.
Yhdessä Klarna ja saksalainen SOFORT ovat yksi Euroopan johtavista verkkokauppatoimijoista Ruotsalainen verkkomaksupalveluita tarjoava Klarna on ostanut saksalaisen verkkomaksuyhtiö SOFORTin. Klarna ja SOFORT muodostavat yhdessä Klarna Groupin, joka on yksi Euroopan johtavista verkkomaksupalveluiden tarjoajista. Ruotsin kilpailuviranomainen on hyväksynyt Klarnan yritysoston.
Klarna on johtava verkkomaksupalveluiden tarjoaja Pohjoismaissa, SOFORT puolestaan johtava toimija Saksassa ja Itävallassa. Yrityskauppa tekee Klarna Groupista 10 prosentin markkinaosuudella johtavan yksittäisen verkkokauppatoimijan Pohjois-Euroopassa. Klarna Group pystyy tarjoamaan verkkokauppiaiden asiakkaille kaikki suosituimmat maksutavat yhdessä ainoassa maksuratkaisussa.
Ruotsin kuluttajaviranomainen Konsumentverket on ryhtynyt tutkimaan ruotsalaista verkkokaupan maksamiseen keskittynyttä Klarna-yritystä, joka toimii myös Suomessa.
Yhtiön asiakkaat ovat valittaneet, että ovat saaneet Klarnalta muistutuslaskuja ja perintäilmoituksia jo ennen kuin varsinainen lasku on edes tullut.
Apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko Kilpailu- ja kuluttajavirastosta, onko Klarnasta tullut valituksia myös Suomessa?
"Puolentoista vuoden aikana kymmenkunta. Niitä ei vielä ole ehditty analysoimaan tarkemmin."
Ainakin joillakin asiakkailla ongelma on johtunut siitä, että he ovat odottaneet laskun tulevan tavaralähetyksen mukana, eivätkä ole ymmärtäneet etsiä sitä sähköpostista. Kun tavara on tullut ilman laskua, esimerkiksi Verkkokauppa.comin asiakaspalvelu on lisäksi antanut vääriä ohjeita. Verkkokaupan mukaan lasku tulisi kuukauden kuluessa, mutta Klarnalta tulikin suoraan muistutuslasku ja loppusummasta perittiin lisäksi perintäkulut ja korko.
Useiden verkkokauppojen käyttämä Klarna-palvelu saattaa paljastaa kaupan asiakkaiden tietoja, vaikka nämä eivät edes tiedä rekisteröityneensä palveluun.
Monissa suomalaisissa nettikaupoissa käytetystä Klarna-maksupalvelusta on löytynyt massiivinen tietoturva-aukko. Aukko mahdollistaa palvelun käyttäjän kotiosoitteen urkkimisen tämän sähköpostiosoitteen ja postinumeron perusteella.
Tietosuojavaltuutettu voit tutkia Klarnan toimintaa uudestaan
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan Klarnan toimintaa selvitettiin jo muutama vuosi sitten. Tuolloin todettiin, että ruotsalaisen ja Ruotsissa toimivan laskunrahoituspalvelun toimintaan sovelletaan Ruotsin lakeja. Tilanne on kuitenkin vuosien kuluessa muuttunut.
– Me suhtaudumme entistä skeptisemmin ruotsalaisten tulkintaan, ja tarvittaessa avataan tapaus uudelleen, Aarnio sanoo.
– Suomalaisen tulkinnan mukaan tuo tilanne todennäköisesti olisi sellainen, että pystyttäisiin osoittamaan esimerkiksi, että turvavelvollisuutta on loukattu.
Peruskysymys onkin, minkä maan lakeja Klarnaan sovelletaan.
– Nyt on tullut esimerkiksi ilmi, että Klarna käyttää Suomen väestötietojärjestelmää, ja se on etabloitunut Suomeen oman Klarna Oy -myyntiyhtiönsä kautta, Aarnio sanoo.
Meidän näkökantamme on, että palvelu on täysin turvallinen, vastaa Klarnan maajohtaja Casimir Ehnrooth.
– Osoitetiedot ovat yleistä tietoa, jonka saa vaikka Fonectalta. Ruotsissa tämän tyyppiset palvelut ovat yleisessä käytössä, mutta Suomessa vielä harvinaisempia. Jos joku väärinkäyttää palvelua, niin Klarna käyttää siitä täyden riskin.
Ehnroothin mukaan Klarna ei käytä Väestörekisterikeskuksen osoitetietoja, vaan omia tietokantojaan, joihin tiedot ovat tallettuneet, kun asiakas on käyttänyt Klarnan palveluja aiemmin muualla. Asiakas voi myös parantaa tietojensa suojausta määrittämällä pin-koodin.
– Olemme aiemmin lähettäneet asiakkaalle laskun, joten meillä on osoite. Esitäytämme sen lomakkeeseen, jotta ostaminen olisi asiakkaalle helpompaa.
Tarjoamamme palvelu on nykyaikainen ja verkkomaailman tarpeisiin syntynyt, mutta samanaikaisesti suojaamme käyttäjiemme tiedot. Kaikki verkossa tavalla tai toisella toimivat tahot keräävät tietoja käyttäjistään, mutta harvalla on niin vahva fokus tietosuojaan kuin meillä.
Suomessa keskustellaan parhaillaan verkkokaupan asiakkaiden tietosuojasta. Suhtaudumme tilanteeseen erittäin vakavasti, koska kuluttajien tietosuoja on meille tärkeä asia. Opimme saamastamme palautteesta ja kehitämme ratkaisuamme käyttäjiltä ja kauppiailta saamiemme ehdotusten perusteella.
Osoitetiedot, jotka tulevat esitäytettynä sähköpostiosoitteen ja postinumeron täyttämisen myötä, ovat julkisesti saatavilla olevaa tietoa, ja puhelinnumero näytetään vain osittaisena. Klarna Checkoutissa tarjoamme myös PIN-koodiin perustuvan toiminnallisuuden niille asiakkaille, jotka eivät halua, että heidän henkilötietonsa esitäytetään Checkout-palvelussa ilmoittamansa sähköpostiosoitteen ja postinumeron perusteella. PIN-koodin käytön valinnaisuus on käyttäjäpalautteemme pohjalta toteutettu ominaisuus.
Klarna AB toimii henkilötietojen rekisterinpitäjänä myös Suomessa, ja on tässä ominaisuudessaan velvollinen noudattamaan Ruotsin tietosuojalainsäädäntöä. Sekä Ruotsin että Suomen tietosuojalainsäädännöt perustuvat EU:n tietosuojadirektiiviin ja takaavat saman tietoturvan tason. Klarna noudattaa toiminnassaan aina soveltuvia lakeja ja säännöksiä.
Meillä on käynnissä keskustelut Suomen tietosuojavaltuutetun kanssa, jotta löydämme kaikkia osapuolia tyydyttävän toimintamallin Suomessa.
Olemme pahoillamme, että suomalaiset ovat kokeneet, ettei palvelumme tunnu riittävän turvalliselta. Kiitämme palautteestanne ja selvitämme parhaillaan palvelumme muuttamista siten, että kaikki esitäytetyt tiedot näytetään vain osittaisina.
putte_777 kirjoitti:Siis asiakkaan tiedothan ei mene kaupoilta Klarnan rekisteriin ellei asiakas syötä Hetua ja samalla "rekisteröydy" Klarnaan. Jos sen Hetun antaa on aivan sama ottaako laskua vai maksaako ennakkoon tiedot on silloin annettu Klarnalle. Eli jos tekee tilauksen ilman hetun syöttämistä tiedot ei mene Klarnalle eikä automaattinen osoitetietojen syöttö ole mahdollista. Tuskin Klarnakaan haluaa rekisteriinsä "asiakkaita" joiden tietoja ei voi millään varmentaa oikeiksi?
Paluu Toimituskulut, -tavat, tulli ja maksutavat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa