Sulo Vilen kirjoitti:Kauppa on onnistunut jos molemmat osapuolet luulevat huijanneensa toisiaan
Taitaa tuolla VAG-leirissä olla muutama autoilija, jotka tuntevat itsensä normaalia enemmän huijatuksi. Nyt on sitten jokunen miljuuna 2007-2013 välillä valmistetun kiisselin omistaja tiukan paikan edessä.
Konsernin EA 189-mallisarjan Euro-5-dieselmoottoreilla oleville autoille saattaa olla tulossa joko virallinen takaisinkutsukampanja tai sitten jonkinlainen huoltokampanja, jossa tehtyjä korjauksia ei samalla vakavuudella tarvitse kertoa viranomaisille.
Todennäköisesti juuri se tapa, millä korjaukset hoidetaan Saksassa, tulevat samanlaisina koko Eurooppaan.
Pelkkää päivitystä vai sittenkin uusia osia?
Autojen omistajille korjauksesta voi tulla ikäviä yllätyksiä. Spiegel Online kertoi sunnuntaina, että pelkkä ohjelmiston päivitys saattaa lisätä polttoaineen kulutusta tai vähentää moottorin tehoa. Pahimmassa tapauksessa tapahtuu molemmat.
Autot saattavat tarvita myös uusia laitteita ja osia, jotta ne pääsevät lupauksen mukaisiin päästörajoihin. Jos uusia osia tarvitaan, on korjauksista tulossa valmistajalle erityisen kalliita...
...Päästöepäilyjen alla oleva EA 189 on mallisarja 1,2-, 1,6- tai 2,0-litraisia TDI-Common-Rail-dieselmoottoreita. Moottorin kyljestä tai auton huoltokirjasta ei kuitenkaan voi suoraan valmistusnumerosta lukea, kuuluuko moottori vuosien 2007 ja 2013 aikana valmistettuun EA 189 -sarjaan.
Saattaa tulla jokunen raastupareissu tämän homman tiimoilta.
Quotet poimittu Ylen uutisesta.