Kyllä se on normaalia että kysytään että mikä pankki on myöntänyt kortin ja mikä on kortin myöntämispäivä. Kauppa kerää yleensä kaiken mahdollisen tiedon asiakkaalta varmistuakseen että korttia käyttää oikea henkilö.
Kauppa saa kyllä muitankin kanavia kautta selville mikä pankki on myöntäjänä, jo korttinumeron perusteella. Kortin myöntämispäivä ei myöskään ole tieto mitä pystytään mitenkään käyttämään hyväksi.
Kauppa ja kuluttajat voivat lisätä nettimaksamisen turvallisuutta MasterCard SecureCode- ja Verified by Visa -järjestelmillä, jossa asiakas tunnistetaan erikseen kortin tietojen lisäksi.
Suomessa tämä tapahtuu pankkien nettitunnuksilla eli Tupas-järjestelmällä. Se siis lisää kuluttajalle hieman vaivaa, eivätkä useimmat kaupat siksi vaadikaan tämän käyttämistä.
Esimerkiksi dvd-elokuvan tai konsolipelin saattaa saada edullisemmin ja nopeammin Britanniasta kuin Suomesta naapurikaupungista.
K-PAX kirjoitti:Esimerkiksi dvd-elokuvan tai konsolipelin saattaa saada edullisemmin ja nopeammin Britanniasta kuin Suomesta naapurikaupungista.
Tuo edullisuus vaatii myös suuren menekin...
LmnLL kirjoitti:Unohtamatta sitä, että Brittien alv on 15% meikäläisten 22:a vastaan.
K-PAX kirjoitti:Tuo edullisuus vaatii myös suuren menekin. Jos tuotetta voidaan tilata suuria määria on myös tilaushinta pienempi joten myös kuluttajahinnat ovat pienemmät. Kylmä totuus on että kotomaassamme on pienet volyymit ja tuotteet tulee aina olemaan kalliimpia mitä suuremmissa maissa joissa kuluttajaa on enemmän.
iina kirjoitti:En tiedä muiden maiden yrittäjien asemasta, mutta tosiasiahan on myös se, että Suomessa (pien)yrittäminen on melkoisen kallista puuhaa yelleineen sun muine maksuineen...
Tekstiviestit apuun korttihuijausten torjumisessa
Maksuaika- ja luottokortteja hallinnoiva Luottokunta ottaa käyttöön ensi vuoden alussa uuden turvaominaisuuden, jolla yritetään helpottaa korttien mahdollisten väärinkäytösten selvittämistä. Luottokunta lähettää asiakkaalle tekstiviestin, jos kortin epäillään joutuneen vääriin käsiin tai korttia epäillään muuten veloitetun asiattomasti.
Suurin syy ovat tietomurrot eli se, että esimerkiksi verkkokaupan tietojärjestelmiin on murtauduttu. Visa ja Mastercard ilmoittavat meille, jos mukana on suomalaisia kortteja", kertoo kauppiaspalveluista vastaava johtaja Björn Ulander.
Korttien liikkeitä myös tarkkaillaan automaattisesti hälyttävillä ohjelmistoilla.
Yllättävä ostos kaukomailla tai tuntemattomassa verkkokaupassa voi laukaista hälytyksen.
"Luottokorttiyhtiöt yhdistelevät tietoa tietomurroista ja väärinkäytöksistä asiakkaiden ostoihin ja reagoivat, jos löytyy yhteisiä nimittäjiä", rikoskomisario Jussi Hyysalo keskusrikospoliisista sanoo.
MALLIKIRJE
Korvaa lihavalla kirjoitetut tekstit omilla tiedoillasi.
Luottoyhtiön yhteystiedot löydät esim. luottoyhtiöltä saamastasi laskusta.
Oma nimesi
ja osoitteesi
Päiväys
Luottoyhtiön nimi ja osoite
VAATIMUS MAKSUN PALAUTTAMISESTA
Olen tilannut tuotteen nimi ja yrityksen nimi -nimiseltä yritykseltä päivämäärä. Maksun tuotteesta olen suorittanut luottokortilla.
Kuluttajansuojasta etäsopimuksissa annetun direktiivin (97/7/EY ) 7 artiklan mukaan myyjäyrityksen on toimitettava tilaamani tuote 30 päivän kuluessa tilauksen tekemisestä. Tuotetta ei kuitenkaan ole toimitettu. Sen vuoksi olen päiväys -päivätyllä reklamaatiolla vaatinut maksunpalautusta yritykseltä.
Tuotetta ei ole toimitettu enkä ole myöskään saanut maksunpalautusta, jonka vuoksi vaadin, että luottoyhtiön nimi palauttaa minulle luottotililtäni aiheettomasti veloitetut summa € .
Tervehtien
Allekirjoitus
LIITTEET:
- tilausvahvistus
- maksukuitti
- myyjälle lähetetty reklamaatio
- myyjän mahdollinen vastaus asiassa
Kauppiaalla on oikeus tarkistaa kortinhaltijan henkilöllisyys, vaikka asiakas kuittaisi maksun tunnusluvulla. Etenkin ulkomaan matkoilla kannattaa varautua henkilöllisyyden tarkistamiseen sirumaksun yhteydessä. Käytäntö on yleistynyt mm. Espanjassa. Henkilöllisyyden tarkistaminen on kaikkien osapuolien etu. Myös Suomen uusi maksupalvelulaki antaa kauppiaalle mahdollisuuden henkilöllisyyden tarkistamiseen sirumaksun yhteydessä.
Valuuttakurssit
Muussa valuutassa kuin euroissa tehdyt ostot muutetaan euroiksi korttijärjestöjen Visan tai MasterCardin käyttämällä valuutan tukkukurssilla, johon lisätään enintään 1,95 %. Kurssi määräytyy sen päivän mukaan, jolloin tapahtuma välittyy sen vastaanottaneelta luottolaitokselta korttijärjestölle.
Dynaamisen valuutanvaihtojärjestelmän (Dynamic Currency Conversion, DCC) avulla kauppias voi tarjota asiakkaalle mahdollisuutta maksaa ostokset suoraan omassa kotivaluutassa. Asiakas hyötyy näkemällä heti, paljonko ostos tekee omassa valuutassa, mutta toisaalta häviää hieman valuuttakurssissa. Kauppiaan käyttämä vaihtokurssi on huonompi kuin korttijärjestöjen antama kurssi. Asiakkaan on edullisempaa maksaa kortilla paikallisessa valuutassa. Kauppiaan tulee aina pyytää asiakkaan suostumus DCC:n käyttöön ja ilmoittaa käytettävä vaihtokurssi etukäteen.
LmnLL kirjoitti:Ensiksi kannattaa käydä Nordean verkkopankissa vilkaisemassa kortin asetuksia, sillä verkkokäyttö ominaisuus pitää nykyisin aika-ajoin uusia.
Paluu Toimituskulut, -tavat, tulli ja maksutavat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa